Antonov Mriya 225 Mendarat Di KLIA Malaysia

Antonov Mriya 225 Mendarat Di KLIA Malaysia
5 (100%) 1 vote

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Assalamualaikum,

Kali ini aku nak ceritakan tentang sebuah kapal terbang terbesar yang mendarat di KLIA. Kapal terbang tersebut ialah Antonov Mriya 225. Sebuah kapal terbang keluaran Ukraine ini bersaiz yang sangat besar iaitu 854 meter panjang dan tingginya ialah setinggi 18 meter dan mempunyai berat 640tan ! Dah tentu dengan keluasan yang seperti itu menarik ramai minat orang Malaysia untuk melihat sendiri betapa besarnya saiz Kapal Terbang Antonov Mriya 225 ini.

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Untuk pengetahuan korang Kapal Terbang Antonov Mriya 225 ini membawa generator yang seberat 130tan ke Perth Australia dan di jadualkan mengisi minyak di Lapangan Terbang Langkawi, tetapi disebabkan saiznya yang terlalu besar ! Lapangan terbang Langkawi tidak mempunyai keluasan yang mencukupi untuk kapal terbang ini mendarat.

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Nak cerita besar tak besar Kapal Terbang Antonov Mriya 225 ni, Kapal terbang ini boleh memuatkan seramai 1500 orang kat dalamnya iaitu 3 kali ganda besar daripada kapal terbang penumpang terbesar dunia ! kalau korang nak tahu lagi Kapal Terbang Antonov Mriya 225 ini dibina ketika era perang dingin 1980an dimana Kapal Terbang Antonov Mriya 225 ini ditugaskan untuk membawa kapal angkasa lepas Buran untuk tujuan menerokai angkasa Persekutuan Soviet.

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Haaa, korang bayangkan, Kapal terbang mengangkut Kapal Terbang. Power kan !

Ketika Kapal Terbang Antonov Mriya 225 ini mendarat, ramai orang daripada kakitangan KLIA dan orang luar mengambil kesempatan melihat sendiri kapal terbang ni. Termasuk jugak lah aku, HEHE

Antonov Mriya 225, Antonov, Aeroplane, Kapal Terbang Terbesar Dunia, Kapal Terbang Kargo, Klia, Sepang, klia2, Ukraine,

Coisas notáveis são definidas como incomuns. #Antonov225

A photo posted by Mentor & Consultor ® (@fabiofelipperj) on

One thought on “Antonov Mriya 225 Mendarat Di KLIA Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.